Riet goes Senegal

Le quatrième mois ...

Beguéééé (de plaatselijke groet onder de jongeren),

Hier ben ik weer met een update ...

Op mijn stage is het echt druk ! Elke dag lesgeven aan kleuters kan soms heel vermoeiend zijn, maar ik blijf het met veel plezier doen ... Het is aangenaam om te zien dat sommige kleuters echt vooruitgang boeken, al zijn er anderen die wat meer tijd nodig hebben. Gelukkig heb ik de ruimte om mij dan individueel te richten tot die kleuters en hen te helpen bij moeilijkheden. Natuurlijk is het lesgeven in Senegal niet te vergelijken met het lesgeven in België, al moet ik wel toegeven dat er aan de kleuters héél veel wordt aangeleerd - misschien soms wel té veel?! Een aantal lessen waar we nu vooral mee bezig zijn, zijn de volgende: het aanleren van letters (I, D, U,...), vraagzinnen leren stellen, werken rond gezondheid, hygiëne,.., kleuren herkennen, in tekeningen herkennen wat goed en fout is, schilderen, het volgen van basketballessen in de namiddag etc. Om het halfuur wordt er iets anders gegeven dus je kan je al voorstellen dat er veel wordt gezien op zo'n voormiddag

Wink
. Wat het voor mij wel heel aangenaam maakt is dat ik echt een goed contact heb met de leerkrachten en directrice waardoor ik de ruimte en het vertrouwen krijg om zelf met nieuwe zaken af te komen weliswaar met als gevolg? Veel lesvoorbereidingen en opzoekwerk op internet na stage ... Maar ik weet dat ik voor hen een grote hulp ben dus doe ik het met alle plezier!

Volgende week (21 februari) gaan we carnaval vieren en ga ik bijgevolg met de kleuters maskers knutselen. Ik ben benieuwd hoe carnaval zal gevierd worden in Senegal! Daarnaast zou ik binnenkort ook willen starten met een klein project 'Een Gezonde Week'. Tijdens het 11uurtje is het echt zot om te zien wat die kleuters allemaal naar binnen spelen: chips, koeken, broodjes, gesuikerde dranken, snoep,... Ik denk dat ik op deze drie maanden niet meer dan twee stukken fruit heb gezien. Daarom ga ik een vorming geven rond gezond eten en wil ik proberen om met de kleuters een gezonde week te houden - fruit eten, water drinken,... Maar of dit effectief zal lukken is de vraag. Samen met Marijke en Ellen (studenten in Rufisque) ga ik ook nog een vorming geven rond HIV- preventie op hun stageplaats. Het beloven dus nog drukke maanden te worden ...

Vorig weekend had ik even nood aan wat babbels onder vrouwen en besloten Marijke, Ellen en ik om een girlsnight te houden: chick- flicks, een rood wijntje, chocolade, kaas,... Kortom genieten tot vroeg in de uurtjes! Zondag hebben we natuurlijk de finale van de Cup d'Afrique gevolgd die ongelooflijk spannend was en waarbij Zambië de verdiende winnaar is geworden. In een lokale bar hebben we samen met nog een aantal andere Senegalesen de match op groot scherm gezien: bier, voetbal en een goede sfeer! Het werd een hele gezellige avond. We maakten ons allen de bedenking wat het wel niet zou gegeven zijn moest Senegal in de finale hebben gezeten....

Woensdag zijn vrienden van Dilbeek aangekomen in Senegal. Het was een leuk weerzien en de eerste avond voelde aan alsof ik even terug in Dilbeek was! Sarah & Co zijn nu vertrokken naar Saint-Louis en vanaf volgende week woensdag vervoeg ik hen en trekken we er een paar dagen op uit naar Siné Saloum: trekken in de natuur, boottochtje maken tussen de mangroves, chillen op het strand, het tweede grootste nationale park bezoeken etc.

Momenteel hebben we nog niet echt grote last van de verkiezingen, buiten enkele manifestaties en rellen in en rond Dakar. Al bij al valt het allemaal nog heel goed mee, al ben ik wel benieuwd wat het gaat geven voor, tijdens en na de verkiezingsdag volgende week zondag.

Het leven in Senegal is een gewoonte aan het worden, de integratie verloopt goed en elke dag geniet ik van alles wat ik meemaak! Binnenkort staat de zomer weer voor de deur en kunnen we opnieuw genieten van warme temperaturen en een heerlijke zon!

Heel veel groetjes vanuit Senegal et à la prochaine !

Bisou,

Riet

P.s.: Ik kan terug berichten ontvangen vanuit België op m'n Senegalees nummer.

Reacties

Reacties

Papke

Zoals steeds leuk en meeslepend geschreven! Zullen je een artikel van de Standaard-weekendkrant toesturen over Dakar. Veel succes met je projecten - hou rekening met het feit dat de tijd vliegt en dat je jezelf in de gaten blijft houden qua oriëntatie naar de toekomst . In ieder geval: Zwart Afrika laat je niet los !
Geschreven vanuit een grijs Dilbeek.

Charlotte

Hoi Riet,

Je neemt me telkens een stukje mee in je verhalen,heerlijk vind ik dat! Het is net of je voor mij zit.Toch gezellig dat we jou via deze weg kunnen volgen.
Ik ben natuurlijk supertrots op mijn metekind!Wat jij daar allemaal realiseert,het is gewoonweg prachtig!
Succes met de gezondheidsweek en met je voordracht.
Geniet ook maar van dat weekje Dilbeek!!


Lieve groet Charlotte x

Peter

beste Riet, we lezen mee en leven zo een stukje met je mee; je moet absoluut (nu of eens terug in belgie) iets doen met die mooie en samenvattende teksten van je uitstapjes en bezigheden. Ik ben er vast van overtuigd dat NGO's en,kranten zeker belangstelling zullen tonen en je moet die gave vast verder ontwikkelen.
Ik als je opa en Peter en de andere familieleden die weten waar je nu bent en wat je erverricht, zijn allen fier over jou en kunnen alleen herbevestigen: hou vol en doe zo voort.
met grootvaderlijke zoen, Peter.

Charlotte

Hoi Riet,

Wat een supertoffe foto's van 'la classe'!
Al die schitterende grote witte en leergierige oogjes..gewoonweg prachtig! Ik zie dat die kindjes je op handen dragen,ze stralen het uit. En jij,een natuurtalent moem ik dat!!!Ik voel perfect aan ,dankzij je verhalen,hoe je dit alles beleeft. Tenslotte zitten we allebei,elk op ons manier,in de sociale sector he?
Geen mens die me beter begrijpt dan jij hoeveel voldoening dit geeft he?! Gewoon niet onder woorden te brengen,maar ZO mooi om te ervaren!!

grote knuffel je meter xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!