Riet goes Senegal

Le dernier mois

Dag iedereen,

Vorige week heb ik vrienden van Leuven mogen ontvangen in Senegal. Jammer genoeg heb ik geen vakantie meer, maar gelukkig zijn de weekends er nog! Vorige zaterdag zijn we naar Lac Rose gegaan. Toen we aankwamen zag het meer spijtig genoeg niet roos, maar erna zijn we te weten gekomen dat het meer enkel door de combinatie van zon en wind, roos wordt. Gelukkig hebben we dit nog kunnen meemaken... Door het hoge zoutgehalte kan je blijven drijven: je moet effectief geen moeite doen om boven water te blijven en zwemmen lukt al helemaal niet. Lang kan je er wel niet in blijven zitten aangezien alles van je lichaam begint te pikken door het zout. Heel spectaculair was het nu ook niet, maar het was toch iets dat ik wou gezien hebben in Senegal.

Vorige week hebben we op stage gewerkt rond Pasen. Tussen de lessen door zijn we paas-kuikens aan het knutselen en maken we tekeningen. Vrijdag heb ikde kinderen ook verwend met paaseieren.

Eerder heb ik al verteld dat de leerkrachten vrijwillig komen werken, maar de leerkracht van la grande section - tevens ook de leerkracht waarmee ik samen werk - is dit jaar bezig om haar diploma te behalen. Op voorhand wisten we dat de inspectie in maart zou langskomen en vorige dinsdag was het zover. Een hele voormiddag liepen zowel zij, ik als de directrice met stress rond, maar gelukkig is zij geslaagd en ontvangt ze binnenkort haar diploma.

Ondertussen kwam ik ook tot het besef dat mijn visum ongeveer vier dagen voor ik naar België terugkeer, verloopt en ik dus bijgevolg nog een trip naar Gambië moest maken. Vrijdag na mijn stage zijn we vertrokken met een bus richting grenspost. Om 14u zijn we effectief kunnen vertrekken en pas tegen 11u ‘s avonds kwamen we, na een bus, taxi en boot te hebben genomen, aan in Banjul. Daar was alles al gesloten en konden we nergens meer heen. Uiteindelijk toch nog een 'slaapplaats' gevonden en de volgende dag omstreeks 7u zaten we weer op de boot richting Barra. Op weg naar de frontière kwam de stress: krijg ik mijn stempel zonder problemen? Het is hier niet ongewoon dat je als toubab (=blanke) de politie moet betalen om je stempel te krijgen. We hebben toch een verhaal moeten uitvinden waarom we maar één dag in Gambië verbleven, maar het is ons gelukt :-)!

Zaterdag moesten we ook op tijd terug zijn want zondag stond de tweede ronde van de verkiezingen voor de deur! Gistere was het opvallende rustig in Senegal en heeft Macky (de andere presidentskandidaat) uiteindelijk toch gewonnen. Er wordt feest gevierd in Senegal!

Binnenkort (4april) wordt de dag van de onafhankelijkheid gevierd in Senegal: overal vieren mensen feest en vinden er tal van defilés/parades plaats. Normaal gezien blijft ons gastgezin thuis en kijken ze, in familieverband, naar TV, maar Jeroen en ik hebben voorgesteld om toch ter plaatse te gaan kijken vermits we dit maar één keer zullen meemaken. Ik ben benieuwd wat het allemaal zal inhouden want de 21e juli wordt bij ons nu niet echt uitbundig gevierd.

De laatste vier weken zijn aangebroken en ga dus bijgevolg nog super hard genieten van deze maand! Tot de volgende ...

Bisous,

Riet

Reacties

Reacties

John & linda

Geniet nog van die laatste maand Riet. Het gaat je daar precies goed af. Het zal een hele aanpassing worden om terug naar belgie te komen, alhoewel, we mogen hier niet klagen, het is volop lente! Tot ziens

Stephkeuuh!

Amaaai, zotjes dat het u laatste maand al is! Ik kan dat echt niet geloven dat ge een jaar van huis zijt geweest..

Nog een maand, woehoe! Ik sta al te popelen om u terug te zien! Voor u zal het inderdaad weer een grote aanpassing zijn, maar een mooie herinnering neem je voor de rest van je dagen mee!

Geniet er nog volop van!

Dikke zoen
x

Ashley

Mateke!
Kunt g het geloven? Deze maand zijt g weer terug!
Oh, ik kan niet wachten op foto's, terrasjes, verhalen, mopjes, pintjes, herinneringen, gelach die weldra allemaal op het menu staan!

Neem nog alles goed in u op, geniet intens en leef voluit!

Tot gauw, kus!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!