Riet goes Senegal

Korte update van de voorbije weken

Bonjour à tous,

Het einde van mijn avonturen in Senegal begint te naderen, maar gelukkig resten er mij nog twee weken dus nog tijd zat om volop te genieten!

Vorige week hebben we na vijf maanden regen gehad in Senegal! Redelijk uitzonderlijk tijdens het droogseizoen en het was voor ons ook vreemd om nog eens regen te zien. Het was te vergelijken met een typische regenachtige dag zoals gekend in België. Gelukkig was het de dag erna weer stralend weer en kunnen we nu weer volop genieten van warme temperaturen, hemelblauwe lucht en een stralende zon!

Vorig weekend hebben we ons laatste tripje gemaakt in Senegal: Saint Louis. Een prachtige stad in koloniale stijl dat tevens de vroegere hoofdstad was van Senegal. Een stad waar je rustig kan rond kuieren en kan genieten van kleurrijke gebouwen en een rustige omgeving. Saint Louis is ook gekend voor z'n jazzfestival - dit is jammer genoeg pas in mei - maar we hebben wel kunnen genieten van een live jazzoptreden op een boot. We hebben vooral genoten van het leuke gezelschap, lekkere wijntjes, goed eten en de wandelingen doorheen het oude en het nieuwe gedeelte van Saint Louis.

Verder hebben we daar ook een Darra bezocht, een plaats waar talibés leven. Op een zeer kleine plaats leefden er ongeveer een 30tal kinderen samen. Dagelijks moet elke talibé 350CFA bij elkaar bedelen om dit dan aan een Maraboe af te geven. Normaal gezien moeten de Maraboes dan zorgen voor de talibés door hen eten en onderdak te geven. Jammer genoeg verloopt dit in werkelijkheid vaak anders en houden ze het geld voor zich. Wanneer ze geen 350CFA bijeen kunnen bedelen, hebben ze schrik om naar 'huis' te keren omdat ze dan vaak geen eten of slaag krijgen. Schrijnend om te zien in welke erbarmelijke omstandigheden deze kinderen moeten leven. Het is weeral eens een andere kant van Senegal dat we hebben gezien... De voortdurende afwisseling tussen armoede en rijkdom is hier toch wel dagelijks aanwezig, een aspect waar niet altijd gemakkelijk mee om te gaan is.

4 april was het feest van de onafhankelijkheid. Tegen 8u 's morgens vertrokken we richting place de l'independance (Dakar) om naar een defilé van het leger te gaan kijken. Comme le rythme d'Afrique begon dit pas om 10u. We zijn in eerste instantie gaan kijken naar één van onze broers die in het leger zit. We stonden jammer genoeg op een verkeerde plaats en hebben dus bijgevolg niks gezien van de defilé. Lang gewacht voor niks, maar we hebben wel de nieuwe president van dichtbij kunnen zien.

Vorige vrijdagavond was het Belgische avond bij ons thuis. We hebben nl. stoofvlees friet gemaakt voor ons gastgezin en dat is zeer goed in de smaak gevallen. We dachten eerst dat we een oplossing moesten zoeken voor het bier, maar vermits dit 'vervliegt' door het lang sudderen, mag dit volgens de Islam wel gegeten worden. Het was heerlijk genieten van een typisch Belgische plat.

En nu zijn de laatste twee weken stage ingegaan en begint het afscheid stilletjesaan te naderen: souvenirs worden aangekocht, afscheidsdiner/feest thuis en op stage worden voorbereid, elke minuut nog genieten van de zon, de openheid/gastvrijheid van de mensen, de nieuwe vriendschappen,...

À la prochaine!

Bisous