Riet goes Senegal

Partie IV

Dag iedereen,

Het is zot om te beseffen dat we eind deze week hier al een volledige maand zullen zitten. Het gaat toch sneller dan ik had gedacht...

Vorig weekend ben ik, samen met Lynn, naar Ngor gegaan. Een stadje niet ver van Parcelles en Yoff. Daar hebben we kunnen zwemmen en zonnen en was het heerlijk om ons verstand even op nul te zetten. We gaan zeker nog terugkeren om Ngor te bezoeken en om naar Île Ngor te varen met een pirogue (een plaatselijk vissersbootje).

Zoals ik vorige keer al zei, waren we 's avonds uitgenodigd op een feestje van ACAPES. Het begon eerst met een optreden van een katholiek koor (10th anniversaire chorale st. Cecile - een heilige vrouw die veel betekent voor de katholieke Senegalezen). Het duurde redelijk lang, maar het was hemels mooi. Het koor bestond uit zowel mannen als vrouwen tussen de 23 en 33 jaar. Allemaal gekleed in traditionele klederdracht en een voortdurende mengeling van klassieke muziek met Senegalese invloeden. Het waren vaak kippenvelmomenten... Op sommige momenten was de muziek zo opzwepend dat er van overal uit het publiek vrouwen en mannen kwamen aanrennen om stevig te dansen o.a. M'balax, een traditionele dans (zeer moeilijk om te leren!) van hier. Maar daarna begon pas het echte feest: eindelijk mijn eerste Senegalese feest! Alle stoelen werden aan de kant geschoven, van overal kwamen er jongeren en ouderen af, het bier vloeide rijkelijk en de muziek (Senegalese, Kaap Verdische, Cubaanse,...) bleef maar komen. Het was een zot beeld dat bijna onbeschrijfelijk is: de speelplaats stond vol met dansende Afrikanen en wij hebben hevigstaan mee dansen tot we echt niet meer konden: het was een heerlijke ervaring!

Ondertussen hebben we onze eigen bureau gekregen op stage (een echte luxe hier, maar we zijn vooral afgescheiden van iedereen dus dat is wel minder) en beginnen we stilletjes aan kennis te maken met de leerkrachten, leerlingen, directeur/directrice,... We zijn van plan om zelf veel initiatief te nemen en ervoor te zorgen dat we de verschillende sectoren (middelbare school, kleuterschool, opleiding voor couture en mode, wijkbezoek, mutualiteit,...) kunnen gaan bezoeken en te spreken met de mensen die hiervoor verantwoordelijk zijn. Zo kunnen we ons een duidelijk beeld schetsen van wat er allemaal is en kunnen we bekijken waar wij het beste kunnen invoegen.

ACAPES is een school die veel meer te bieden heeft dan een gewone school zoals bij ons gekend is. Ze doen zoveel voor de kinderen en jongeren alsook voor hun ouders: ze hebben hier zelf een eigen sociale zekerheid uitgebouwd, ze leren de mensen omgaan met hun geld en leren ze sparen, ze geven kinderen en jongeren een tweede kans op onderwijs, ze helpen mensen in armoede etc.

Deze week komen onze docenten ons bezoeken om te kijken hoe het met ons gaat (op stage, met het gastgezin,...). Nele en Ester blijven hier ongeveer twee weken en maken een tour langsheen alle studenten in Senegal.

Vandaag is Jeroen jarig en dat gaan we morgen vieren in Dakar - centre! Verder zal het een rustig weekend worden en gaan we misschien onze eerste surflessen nemen! :)

Verder hebben we onze eerste echte coupure gehad (direct een hele dag zonder elektriciteit), hebben we onze eerste prachtige zonsondergang meegemaakt (binnen de minuut is de zon hier onder!), begint onze buik te wennen aan het eten (al valt de pikantheid heel goed mee) enhebben we alle drie een Senegalese naam gekregen (Jeroen = Bara, Lynn = Aissata,Ikzelf = Anta) - de integratie komt op gang!

La vie est très belle au Sénégal!

À la prochaine et un gros bisou x

Riet

Papke

Mooi om te lezen dat het je almaar beter gaat,Anta!
Voor ons blijf je wel Riet,hoor !
We genieten hier thuis enorm van wat je schrijft en hoe je het schrijft.
Dikke knuffel,ook van Sloef.

veerle ronsmans

super gewoon!! geniet geniet geniet, voor dat ge het weet is het voorbij :-)

Charlotte

Hoi Anta, wat een verhalen meid, ik lees ze zo graag. Je hebt al heel wat beleefd op 1 maand tijd... Blijkbaar ben je al goed ingeburgerd in het Senegalees gebeuren. Groot gelijk dat je zelf wat initiatieven gaat nemen. Ik geniet van elke regel die je post en van de foto's.
Lieve groet van je meter Charlotte

Ashley

Maatje!

Super om deze leuke blog te lezen :)
Eindelijk, een écht Senegalees feest! Geweldig!
Fijn om te horen dat jullie daar goed aan het inburgeren zijn!

Ik had je nog een mailtje gestuurd, hoop dat dat is toegekomen!
En die zonsondergang klinkt prachtig!

Héél veel geluk en plezier nog Anta en tot blogs!
xx

Le Frère

AnTa,

Coole pics! Wil kome surfen! Tga je goed, geniet van elke sec! Leuk om je blog te lezen, kzie er eindelijk het nut van in hehe.

Bisou
x

Ann Milis

Dag Rietje,
Ik heb nu even de tijd om nog eens wat te laten horen van mij. Ik zie dat la vita e bella au Senegal en dat doet mij plesier. Je nieuwe naam is mooi Anta. Ge hebt gelijk dat je zelf initiatief gaat nemen laat maar eens zien wat je allemaal kan. Ge zijt een straffe madam en ik weet dat je daar heel wat dingen op eigen initiatief kan doen. Dus doen meid. Het consert zal zeker mooi zijn geweest en al da gedans is goed voor de conditie, maar wel vermoeiend. Ik weet niet of Andy al heeft gereageerd op je webblog maar hij zegt mij wel altijd dat ik je de groeten moet doen en van Kris trouwens ook. Je foto's zijn ook altijd spannend en mooi om te zien. Hier is het heel druk want de sint komt volgende week woensdag naar het huizeke dus veel werk. Ge doet da goe ik moet nu wel even terug in het onthaal maar ik zal proberen een van dees dagen nog eens te bellen Kusjes Ann