Riet goes Senegal

Les élections au Sénégal ...

Bonjour à tous,

Zoals ik eerder al had geschreven vielen de manifestaties en rellen rond de verkiezingsperiode redelijk goed mee, tot vorige week... In en rond Dakar vonden er meer en meer manifestaties plaats en voelde je de spanning echt snijden onder de bevolking. Na 15u weggaan in Dakar werd afgeraden, 's avonds bleef je beter binnen want overal waren er kleine brandjes, werden straten afgezet en kwam het volk op straat betogen. Het was dus de perfecte gelegenheid om Dakar even te vermijden! Gelukkig valt het al bij al heel goed mee en is de 'bom' nog niet ontploft. Tijdens de verkiezingsdag - waar toch +/- 60% van de bevolking heeft gestemd - bleef het opvallend rustig. De tweede ronde zal uitmaken wie er wint, maar dé grote vraag blijft natuurlijk of President Wade zal aftreden of niet ... Het beloven dus nog spannende weken te worden die hopelijk niet gepaard gaan met bijhorende manifestaties.

Ondertussen heb ik ook genoten van het gezelschap van de vrienden van Dilbeek (Sarah, Papi, Charly, Dorre en Krisse - jullie worden deze keer allemaal vernoemd ;) ). We spraken af in Mbour en namen van daaruit een 7place richting Siné Saloum - Palmarin. Daar verbleven we met z'n zessen in een grote Mauritaanse tent, lees matrassen op de grond en muskietennet, en konden we douchen onder de blote hemel: genieten !!! Tijdens onze strandwandeling zijn we even binnengesprongen in een vijfsterrenhotel en hebben we kunnen genieten van een heerlijk zwembad met prachtig uitzicht (zie foto). Wat heel aangenaam was tijdens ons verblijf waren de gratis liften die we kregen van de mensen - het was leuk om eens mensen tegen te komen die geen geld uit ‘toubabs' wilden halen

Wink
. Tijdens ons verblijf in Palmarin hebben we drie avonden heerlijk gegeten in een plaatselijk restaurantje met Senegalese plats en gazelles (plaatselijk bier) op het menu, hebben we met een pirogue tussen de mangroves gevaren (wat tevens een heel avontuur was vermits we eerst door de wilde oceaan moesten varen), hebben we een stevige wandeling van drie uur doorheen de natuur gedaan alwaar we verschillende soorten vogels konden spotten en bezochten we zowel Palmarin als Djiffer. Hierna hadden we vervoer geregeld tot Joal Fadiouth, maar bleek onze auto helemaal geen 7place te zijn en werden we bijgevolg met z'n zessen en bagage gepropt in een veel te kleine auto - het was alweer een avontuur. Daar aangekomen hebben we île de coquillage bezocht en kregen we een gratis lift van de burgemeester (een toubab) naar onze volgende bestemming: Mbodiène - Plage. Een prachtige omgeving in de middle of nowhere. Twee dagen was het wel zweten in de warme temperaturen, maar hebben we allemaal genoten van de rust en het goede gezelschap onder vrienden. Eenmaal terug in Dakar is iedereen nog gepasseerd bij A.C.A.P.E.S en mijn gastgezin en werd de vakantie afgesloten met nog een allerlaatste avond Dilbeek.

Op stage verloopt alles nog super goed, maar worden we wel elke dag verstoord door stakingen van leerlingen van andere publieke scholen. In veel publieke scholen zijn de leerkrachten, momenteel,aan het staken wegens vermindering van lonen, het uitblijven van betalingen van lonen,... Hierdoor wordt er geen les gegeven waardoor de leerlingen in opstand komen omdat zij wel naar school willen gaan. Elke dag stormen ze de andere scholen (die wel nog open zijn) binnen om zo nogmeer leerlingen aan te sporen om mee te staken.. Een hele belevenis om mee te maken en toch opletten geblazen vermits er soms ook met stenen wordt gesmeten.

Verder gaat alles heel goed en is ondertussen de vijfde maand aangebroken. De weken vliegen voorbij en de zomer staat hier voor de deur! Het zal dus weer puffen en zweten worden in temperaturen rond 35 - 40 graden

Cool
!

À la prochaine !

Bisous,

Riet

Charlotte

Hoi Riet,

Gezien het hier vandaag 'complimentendag' is,vond ik het meer dan gepast om jou dit te schrijven:
je bent zo goed bezig daarginds en ik voel aan dat je het heel graag doet,PROFICIAT daarvoor!
Ik kan me bijna voorstellen wat je daar allemaal meemaakt en ervaart want je deelt het op een unieke manier mee.
Ik kiijk steeds uit naar je verhalen.Een bijzonder spannend en vlot te lezen boek,vind ik. Merciekes daarvoor.
En met de nodige,bijpassende, foto's is het plaatje steeds compleet.
Ik hoop dat je lezing goed verloopt of verlopen is,want dat zal toch ook (alweer)een ervaring rijker zijn of worden!
Ik geniet van de foto's,echt leuk.

Tot devolgende Anta

je meter Charlotte xxx

Ashley

Maatje!

Het is MAART! Dus ik kan al beginnen aftellen :) Maar geniet jij er nog maar extra hard van!

Check je mailbox!
Anta, je wordt gemist!

Tot snell xx

Stéphanie

Rietjeuuuuh!

Damn, de 5de maand al?! Voor ons vliegt het vooruit, maar voor jou wellicht ook! Ik ben toch stiekem aan het uitkijken om je terug te zien hoor! :) Maar geniet er nog volop van, je doet het daar echt super goed!

Dit zal wel een mooie bagage zijn die je zult meenemen eens je terug in het verre België zult zijn!

Dikke bees!
x

Peter

beste Riet,
we hebben wel wat ongerust geweest met de berichten over "troubles" in Dakar met de verkiezingen, en zijn na je berichten daarover weer wat geruster; we wachten de volgende gebeurtenissen af, waarover ook degelijk in onze kranten bericht wordt.
We hopen met jou dat de onlusten en de storingen door stakende leerlingen en leeraars vlug ophouden zodat je ongehinderd je verdere schoolopdrachten kan uitvoeren en je nog het maximum zal kunnen halen uit de nu snel naderende eindterm van deze ongetwijfeld boeiende stage. De er opgedane ervaring en levenswijsheid zal een begrip blijven voor je verdere leven. Je hebt ons tot nog toe wel zeer aangenaam verrast.
vele warme kussen van je oude Peter die door jejeugdige en enthousiaste berichten zich weer heel wat jonger voelt!