Riet goes Senegal

Est-ce que vous savez que ...

• Senegal met zijn +/- 13 miljoen inwoners eigenlijk niet heel veel groter is dan België?
  • Hiërarchie een belangrijk gegeven is in Senegal?
  • Je respect moet hebben voor ouderen? En dus bijgevolg ook veel kinderen hun ouders in huis nemen om voor hen te zorgen tot aan hun laatste dagen?
  • Je altijd de mensen moet begroeten? Zo niet, kom je voor veel mensen onvriendelijk over?
  • Er tijdens het droogseizoen geen spatje regen uit de lucht valt en ik dus bijgevolg al vijf maanden van bijna non-stop zon kan genieten?
  • Er wordt gegeten op de grond, uit één grote schaal en altijd met je handen of brood? En dat je altijd aan jouw deel moet blijven eten en moet opstaan wanneer je klaar bent?
  • Het in Afrika heel normaal is dat mensen je iets vragen wat ze mooi vinden? Het beste om dan te antwoorden is dat het zelf een cadeau was of dat je er maar 1 paar van hebt ?
  • De mensen hier open, vriendelijk en gastvrij zijn, maar tegelijkertijd ook heel direct kunnen zijn?
  • Het leven hier zo op zijn gemak verloopt dat geduld ontwikkelen geen overbodige luxe is?
  • Je alles met je rechterhand moet doen - begroeting, eten, betalen,...? Je linkerhand wordt als onrein gezien
  • Kledij heel belangrijk wordt geacht? Iedereen maakt zich op om naar het werk, naar de stad of bij iemand op bezoek te gaan
  • Je als vrouw op sommige plaatsen niet in het openbaar mag roken?
  • Fastfood hier overal te vinden is en het eten hier in het algemeen heel vettig is?
  • Wanneer je een nachtmerrie hebt, er koud water over je voeten wordt gedaan?
  • Er bijna geen vuilbakken te bespeuren zijn en er bijgevolg overal vuilnis ligt op straat?
  • Je altijd je schoenen moet uitdoen wanneer er wordt gegeten?
  • Er veel solidariteit heerst in Senegal?
  • Een pakje sigaretten slechts 500 CFA kost (= 0,77 eurocent)?
  • Er heel weinig groenten en fruit wordt gegeten omdat dit voor veel mensen te duur is?
  • Senegal tot 1960 een kolonie was van Frankrijk?
  • Je vaak de mensen kunt roepen met ‘Psssst'?
  • ...

En zo kan ik blijven doorgaan over Senegal, maar op deze manierkunnen jullie toch al een beeld schetsen :).

Groetjes vanuit het warme Senegal,

Riet

xxx

Charlotte

Dag Anta,

Ik ga eraan moeten wennen om je voortaan terug Riet te noemen,maar het blijft wel iets hebben hoor!
Tja Riet,waar zijn die 6 maanden naar toe?
Het leek een eeuwigheid,maar nu is het al bijna voor'bij.Raar he?
Fijn dat je een blog aangemaakt hebt,zo blijven we toch in contact...en WAT een blog! Ik (heb en )geniet nog!
Ik ben een SUPERFIERE meter hoor!!!
Het zit er bijna op meid,het zal even wennen worden in ons Belgiekske,hou daar mùaar rekening mee.
Ik heb dat vook ervaren na 2x India gtedurende 3 weken;
Maar neem je tijd en alles valt terug op zijn pootjesz hoor.
Geniet van je laatste weken Riet ,haal er nog de max uit..en..tot straks!

Een superknuffel voor MIJN metekind xxx

Charlotte