Riet goes Senegal

Est-ce qu'il y a encore de l'eau?

S A L A M A L E I K U M,

De titel van mijn nieuw verhaal zegt misschien al genoeg? Momenteel gaan we de vijfde dag in dat heel Parcelles en Yoff zonder water zit. Iedereen roeit met de riemen die ze hebben: de watervoorraad van bijna alle boutiques beginnen op te geraken en mensen die toch nog water hebben (omwille van hun huis dat laag gelegen is) geven gratis water! Zo dus ook ons plan om water te gaan halen: bijna drie uur hebben we staan aanschuiven (zie foto) en we waren als het ware een heuse attractie: toubabs die om water komen - die hebben toch allemaal geld om water te kopen?Maar we willen ons integreren en handelen we dus zoals iedereen. Ons wachten werd uiteindelijk beloond: op het einde kregen we voorrang en werden onze bidons en flessen gevuld. Ons gastgezin kon er weer even tegenaan! Uiteindelijk bleek het toch niet genoeg te zijn en bijgevolg? 'S avonds bidons vullen en 's nachts de wekker zetten (soms werken de kranen dan wel, ook al is het maar een klein straaltje) om alles te vullen... Quelle expérience! Hopelijk is binnenkort het probleem opgelost, maar je beseft pas hoe belangrijk iets is als het even niet meer zo vanzelfsprekend is

Wink

Het voorbije weekend hebben we Jeroen zijn verjaardag gevierd. Het was een gezellige avond (optreden van een Senegalese groep) die eindigde met enkel Belgen, pralines, bier, gezang en getokkel op een gitaar...

Onze docenten zijn sinds vorige week gearriveerd in Senegal: samen met hen zijn we naar stage gegaan om een gesprek te hebben met ons vijf. Eindelijk is alles wat duidelijk gezegd en omschreven en hadden Jeroen en ik een duidelijk beeld over onze stage. We konden niet wachten om te beginnen! Zaterdag zijn we naar Île de Ngor gegaan waar we de overstap hebben gemaakt met een pirogue: een leuke ervaring! Daar aangekomen begonnen de individuele gesprekken waarna we alle drie volledig op waren: het was echt een vermoeiende dag en hadden even tijd nodig om alles te laten bezinken. Zondag zijn we er tussenuit getrokken en hebben een lange (!)standwandeling gemaakt en een eerste poging tot kitesurfen gedaan (niet ikzelf (wie weet in de toekomst wel), maar Geoffrey van de ViaVia). Spijtig genoeg was er te weinig wind, hopelijk volgende keer beter.

Met een frisse start begonnen we maandag terug aan stage. Van maandag tot woensdag hebben we voor de kleuters (Jardin d'enfants) gestaan: ik heb meegeholpen met les geven in het Frans (schrijven, begrijpen, taal, tekenen...) Er zijn een aantal gelijkenissen, maar ook veel verschillen bv. Ze leren hier eerst hun naam achterstevoren schrijven om hen daarna aan te leren hoe het wel moet, de kleuters maken soms grote fouten die niet altijd verbeterd kunnen worden (wegens een te groot aantal kinderen en slechts 1 leerkracht), hier beginnen ze vanaf twee jaar naar school te gaan - heel moeilijk om hen iets aan te leren, veel kleuters spreken alleen Wolof (dus dat zal ik nog moeten bijschaven :) ), maar het is echt een goede zaak om de kinderen al een tweede taal aan te leren. Ze beschikken wel over voldoende materiaal waardoor het soms toch gemakkelijker kan verlopen. Ik vond het vermoeiend, maar het geeft mij veel voldoening omdat je toch merkt dat je de kinderen echt iets kan aanleren o.a. het leren schrijven van letters, binnen de lijntjes kleuren, hun naam correct leren schrijven - allemaal misschien nu vanzelfsprekend, maar niet voor deze kinderen. De volgende dagen gaan we (hopelijk) mee op wijkbezoek in Parcelles: het is een soort van straathoekwerk / buurtwerk zoals bij ons gekend is. We zijn veel aan het ontdekken en eindelijk zijn onze dagen ook meer en meer gevuld.

Dit weekend gaan we mee verhuizen met de eigenaars van de ViaVia, zijn we uitgenodigd op (alweer!) een feestjedat uitgaat vande Belgische ambassade, zullen we misschien een BBQ houden en gaan we nog gaan eten met onze docenten. Verder hebben we niet echt een uitstap gepland, maar we zien wel waar we uitkomen: alles verloopt hier toch op z'n gemak dus kunnen we beter deze mentaliteit wat overnemen

Cool
. De 'winter' is hier ook stilletjesaanaan hetkomen (zeker 's avonds is dit merkbaar), maar overdag blijft het wel bakken in de zon (heel anders dan bij jullie natuurlijk).

En zo hebben we alledrie onze eerst maand achter de rug hier in Senegal. Het is al een zotte ervaring geweest tot nu toe, maar ik ben er zeker van dat er nog veel avonturen en ervaringen op ons zullen afkomen...

Heel veel groetjesvanuit hetwarme Senegal!

Bisou, Bisou, Bisou

x

Papke

Van wie heb je toch dat schrijftalent geërfd ?
Je wordt steeds populairder bij een groeiend aantal lezers... Misschien moet je wel een reisroman uitgeven.
Tot straks bij het skypen !

Marjolein

Zo leuk om je verhalen te lezen. Echt heel mooie foto's ook. Jaloers op dat goeie weer! En wat een mooi kleurtje heb jij ;) !!! Het gaat echt wel snel, al een maand voorbij... Geniet er nog van missie, en zorg goed voor de kindjes! Dikke zoen x

Stéphanie Delaere

Rietjeeeeeeuh!

Super om je reisverhalen te volgen en om enkele foto's te kunnen zien, dan kunnen we er ons een beter beeld bij voorstellen :)

Het is echt leuk te horen dat alles daar heel goed meevalt! Het moet inderdaad, zoals je het zegt: een zotte ervaring zijn!

Heb je intussen skype bij maman?
Je laat maar weten wanneer we het beste eens kunnen skypen, na een maand wordt het wel eens tijd hé! :D

Dikke zoen!
xxx

Ashley

Rieteke!
Uw verhalen worden alleen maar leuker om te lezen!
Iedereen vraagt om te skypen, dus als je een plekje
vindt in je drukke agenda, laat maar weten!

Meisje, geniet!

je meter

hoi Riet ik ben onder de indruk van je reisrelaas ! Wat een schrijftalent ben jij en wat een verhalen meid! ik geniet ervan en ben alzo een stukje mee op weg met jou. Ik ben blij dat je het ginds goed stelt en dat het verrrijkend is...hetgeen eigenlijk de bedoeling was he ? Voor mij zijn dit mijn eerste stappen op het internet...als retro-nurse doen we ons best...en...het lukt nog ook! Weet dat ik HEEL fier op je ben Anta =Riet ! Dikke kus van je meter Charlitte