Riet goes Senegal

Un nouvel mois est arrivé !

Dag iedereen

En zo beginnen we aan onze tweede maand hier in het prachtige Senegal ...

Vorige donderdagavond besloten we om ‘spaghetti bolognaise' te maken voor ons gastgezin, weliswaar op Senegalese wijze

Tongue out
. Een hele zoektocht om alles te vinden (we konden pas 's avonds inkopen doen waardoor er al veel uitverkocht was op de lokale marktjes), maar met groenten, saus, vlees en spaghetti in de hand, konden we aan de slag... Eenmaal het eten klaar was, deden we alles in een grote kom (zoals hier dagelijks wordt gedaan - misschien moeten we dit ook maar eens toepassen in België?) en werd er ditmaal niet gegeten met de hand, maar met vork en lepel. Gelukkig viel het eten bij iedereen in de smaak! We hebben ons dan ook voorgenomen om af en toe iets ‘westers' te maken. Zo staan o.a. pannenkoeken, chocomousse,... nog op ons lijstje.

Vorig weekend was het feestweekend! Vrijdagavond hebben we voor het eerst kennisgemaakt met een Senegalese discotheek, alhoewel Senegalese misschien mag weggelaten worden: het was meer Leuven in Senegal. Zaterdag zijn Ellen en Marijke (de twee studentes van Rufisque) afgekomen en trokken we naar een kermesse op de Oostenrijkse ambassade - verschillende landen waren vertegenwoordigd met typische dingen van hun land. Het was wel helemaal niet zo imposant als we hadden gedacht, maar hebben wel genoten van onze Leffe en Hoegaarden :). Daar hebben we kunnen onderhandelen voor ons avondeten en trokken we Dakar-centre in om op place de l'indépendance ons Chinees op te eten tussen de vele kerstlichtjes - vooral in Dakar begint de sfeer rond Kerstmis zichtbaar te worden (lichtjes worden opgehangen, kerstbomen worden buitengezet en zelfs al Kerstmannen gezien). Het vreemde hierbij is dat er zo'n heerlijk temperatuurtje hangt waardoor het moeilijk te beseffen is dat het inderdaad bijna Kerstmis en Nieuwjaar is. 'S Avonds zijn we naar l'océanium gegaan - een super locatie gelegen bij de zee waar elke eerste zaterdag van de maand een groot feest wordt gehouden. Alle soorten muziek, Toubabs en Afrikanen - Quelle fête! Zondag hebben we een chille dag gehouden en hebben we ons weekend afgesloten met een etentje in l'institut français (een openlucht cultureel centrum in Dakar) samen met onze docenten: het was een aangename en gezellige avond met ons zeven !

Vorige week zijn we niet kunnen meegaan op wijkbezoek, maar dat staat deze week op het programma. Waarschijnlijk gaan we ook een dagje naar Pikine om daar enkele projecten te gaan bezoeken die ondersteund worden door ACAPES (dit in het kader van MECFAM - de mutualiteit van ACAPES die vrouwen krediet geven om iets kleins te kunnen opstarten). Normaal zal ik dan daarna starten met lesgeven aan de kleuters - soms enkel alleen in het Frans, soms van het Wolof naar het Frans. Ik ben benieuwd hoe alles zal verlopen.. Een kleine anekdote: maandag kwam er ook een leerkracht naar ons toe gelopen om te vragen of de regering nu al gevormd is in België, blijkbaar zijn ze in Senegal hiervan ook op de hoogte.

6 december was het hier geen Sinterklaas, maar wel ‘Tamkharit' - een feestdag waar niemand moet gaan werken omdat dit het Nieuwjaar is voor de Moslims. Van 5 op 6 december werd dus 'oudejaar' gevierd en kleedden de mannen zich als vrouwen en omgekeerd. Traditioneel staat er dan ook kip met couscous op het menu. Wij hebben dit niet echt meegevierd, maar we halen dat wel in op 31 december!

Sinds deze week zullen ook alleen Jeroen en ik nog bij Maman verblijven. Lynn heeft ondertussen een andere stageplaats gevonden en bijgevolg ook een verhuis naar een nieuw gastgezin. Maar de afstand tussen Yoff en Parcelles is niet groot dus zullen we elkaar nog geregeld blijven zien.

Dit weekend staat er weer een optreden van een Senegalese groep op het programma, gaan we naar le foire gaan - een grote markt waar je van alles kan kopen, proeven en drinken en zullen we dan ook waarschijnlijk onze BBQ houden (en dat voor de maand december: heerlijk!). Verder plannen we nog geen grote uitstappen, maar begin januari staat er wel een trip naar Gambië en Casamance op ons lijstje!

Verder gaat alles hier steeds beter en beter: het weer is nog altijd even stralend en warm (de winter hier is zoals de zomer bij ons!), het contact met het gastgezin loopt veel beter als in het begin (het was natuurlijk voor iedereen wat wennen), ondertussen leren we veel nieuwe mensen kennen, zowel Europeanen als Afrikanen (altijd leuk zo'n mélange), zijn we ook gestart met sporten (Jeroen en ik gaan vanaf nu elke avond een uurtje lopen op het strand) en blijven we veel nieuws ontdekken!

Tout va bien au Sénégal, à la prochaine et un gros bisou!

Riet

Papke

Heb je extra fotoruimte gekocht ( + 400 )
Mooie verhalen, mooie foto's, Anta !
Kan je de titel van je laatste verhaal nog corrigeren ?
Dikke kus.

Riet

Merci papke :) !

Janie

Wauw riet het ziet er daar heerlijk uit!! Ben heel blij dat het zo goed meevalt, maar het is normaal dat het even wennen is he, een hele aanpassing medunkt. Maar ge doet dat SUPER! Je ziet er bovendien zelf heel goed uit babe met uw vlechtje en minder rood dan ik had verwacht ;-) zou de senegalese zon minder straf zijn dan de blankenbergse?
Ik ga verder uw foto's bewonderen en ik laat snel nog iets van me horen lieve riet! Love U!!!

Dirk

Prettige feestdagen en het allerbeste voor 2012
Groetjes aan alle senegallezen die ik ken!
See you en heb afgesproken met den Berre dat we je komen bezoeken maar hij weet het nog niet ,dus zwijgen hé
Nonkel Dirk