Riet goes Senegal

"La nouvelle professeur"

Bonjour à tous !

Onze periode van observatie en participatie zit er op en nu kan eindelijk het echte werk beginnen. Sinds deze week ben ik maatschappelijk assistent 'af' en start ik als ‘leerkracht' :). Elke dag van 9u tot en met 13u (non-stop) sta ik samen met Fatou Binetou (leerkracht grande section) voor een klas van ongeveer 25 à 30 kleuters tussen de 4 en 6 jaar. Het is heel vermoeiend om bij de kleuters te staan met als gevolg dat ik vrijdag dan ook bekaf ben! In het begin ga ik vooral observeren, participeren en assisteren waarna ik daarna zelf lessen ga geven in het Frans. Iets wat ze hier zeker kunnen gebruiken omdat veel kinderen alleen maar Wolof meekrijgen van thuis uit. Daarnaast wil ik een soort ‘beloningssysteem' uitwerken waarbij ik de kleuters op een positieve manier kan benaderen en hen als het ware beloon voor het goede werk dat ze leveren. Hier is het belangrijk om jonge kinderen te stimuleren om naar school te gaan, zeker omdat dit niet zo vanzelfsprekend is in Senegal. Hoe ik dit allemaal ga uitwerken zal nog voor veel denkwerk zorgen, maar dat komt wel zeker en vast in orde!

Vorig weekend zijn we naar een plaatselijke voetbalmatch gaan kijken met Babacar (één van onze 'broers'). In België zou dit plaatsvinden in een klein, lokaal stadion in het dorp of in de stad, maar hier gaan alle matchen- zowel grote als kleine - door in de grote stadions (zie foto). De Afrikanen gaan uit hun dak wanneer er een goal wordt gemaakt en dit wordt tevens opgezweept door de talrijke djembé's die aanwezig zijn. Het is eens iets anders... Zaterdag zijn we dan naar de Foire gegaan dat vooral leek op de vele wereldexpo's zoals bij ons gekend is in Europa. 'S Avonds zijn we terug op stap gegaan en ben ik toch verschoten van de prijzen hier. Het leven in Senegal is toch niet zo goedkoop als ik had gehoopt :)...

Morgenavond zijn we uitgenodigd voor een drink bij één van de Belgen die we hier hebben leren kennen en sinds kort ook in Senegal tewerkgesteld is. Van zaterdag op zondag gaan we op bezoek in Rufisque en zullen we (misschien) ‘Sangalkam' gaan bezoeken - een broussedorp, om dan daarna onze reis door te zetten naar ‘le village des Tortues' (schildpaddendorp) in Noflaye. 'S Avonds kunnen we (hopelijk) een BBQ houden op het strand van Rufisque: een vuurtje stoken, verse vis roosteren, een koud pintje en goed gezelschap: wat heb je meer nodig? Als het weer het toelaat (ondertussen is het hier al goed bewolkt geweest en komt er zelfs soms overdag een frisse wind opsteken) kunnen we zondag nog eens een dagje naar de zee trekken. Onze weekends zijn altijd goed gevuld waardoor we vaak zondag vroeg in ons bed kruipen om fris aan de week te kunnen beginnen... Het is een leuke afwisseling tussen werken en vrije tijd.

Ondertussen loopt alles hier goed! Soms hebben we zelfs dagen dat we ons een beetje vervelen - we verschieten niet meer van de dingen die we ontdekken en beginnen alles heel normaal te vinden. Hét teken dat het leven in Senegal begint te wennen

Cool
... Volgende week zullen ook wij Kerstmis vieren - eerst in ons gastgezin (alhoewel er niet echt iets wordt georganiseerd) en gaan we daarna waarschijnlijk met onze ‘broer' Kerstmis vieren: hij huurt altijd met vrienden een appartement en daar wordt dan een feestje gegeven met een diner, drank en muziek. Nieuwjaar zullen we vieren met de andere studenten alsook met de mensen die we hier al hebben leren kennen. Daarna, (waarschijnlijk) vermoeid van de feestdagen, begint onze eerste echt trip richting Gambië en Casamance: we kijken er naar uit omdat we toch wel snakken naar wat rust en natuur, omgeven door een prachtig landschap!

Verder zijn er geen nieuwtjes... Maar ik probeer om wekelijks iets te posten op mijn blog!

Heel veel groetjes vanuit Le Sénégal,

B I S O U

Reacties

Reacties

arnold de bock

beste riet, het is boeiend om je reis- en verblijf- en werkindrukken te volgen op je verslagen; je doet het flink hoor; de foto van de "nouvel professeur" met enkele schattige kleuterhoofdjes erbij, was bijzonder charmant. Wat de kosten betreft: binnen enkele dagen komt er wat meer beschikbaars op je rekening; immers staat nieuwjaar voor de deur en komt de volgende verjaardag eraan, en welke "peter" zou zo'n dapper kleinkind nket wat willen helpen ? Er zal wel wat af kunnen voor verhoging van je fotosaldo, maar dat moet je zelf dan maar regelen. Ondertussen loopt de tweede maand snel naar het einde en het gaat dus bijzonder snel; die kleuters zullen wel snel aan jou gehecht zijn en dat stimuleert mee om er je energie verder aan te besteden. Volhouden zo en weet dat het thuisfront je vorderingen en belevenissen met spanning blijft volgen.
Ik wens je een warme, gezellige en mooie kersttijd, en voor een aangepast liedje zal je zelf wel zorgen. Ook alvast een vrolijk oudejaar en veel frisse moed om in 2012 volop aan de slag te gaan met je sociale opvoedingsbezigheden bij die jonge kinderen die nog niet beseffen hoe belangrijk dat voor hen wel is, maar waaraan ze later zeker dankbaar en met genoegen zullen terugdenken. Als ik je opndertussen met iets kan helpen of genoegen doen,dan geef je me maar een seintje.Met een verre-afstandkus en veel liefs.
Peter.

charlotte

Hoi Riet ,

hier ben ik eindelijk terug! Ik heb niet altijd de laptop ter beschikking MAAR dat gaat veranderen want ik ben momenteel de trotse bezitster van een EIGEN laptop! Die moet nu nog 'klaar' gemaakt worden en dan zijn we niet meer te houden he.Dit heb ik aan jouw Senegal-avontuur te danken waaarvoor een GROOOOTE merci! Ik geniet van je verhalen meid,het is net of ik een boek aan het lezen ben. Dit alles moet je ooit op papier zetten want het is gewoonweg prachtig! Eigenlijk ben ik op die manier een stukje mee op reis met jou wat toch bewijst dat je alles prachtig verhaalt! Je hoort me nog VOOR de feestdagen hoor! je fiere meter Charlotte

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!