Riet goes Senegal

Les derniers jours en 2011 <-> la nouvelle année en 2012

Dag iedereen,

Vorige weekend was het ook hier Kerstmis... Overdag zijn we gaan eten in Dakar en hebben we een kleine kerstmarkt gedaan. 'S Avonds, na toch wel een ‘feestmaal', trokken Jeroen en ik naar de nachtmis. We wilden dit eens meegemaakt hebben in Senegal omdat we dachten dat dit een totaal ander gegeven ging zijn - jullie horen mij al komen... Om 10u 's avonds begon de mis en pas twee uur en een half later was deze gedaan. Bijna geen enkel verschil met België - er was zelfs een blanke pastoor! Het enige verschil waren de liederen die op een iets meer opzwepende manier werden gezongen. Eenmaal thuisgekomen en redelijk moe, hebben we de avond afgesloten met Maman die speciaal voor Kerstmis zelfgemaakte cake had gebakken. Op deze manier hebben we toch een beetje Kerstmis kunnen vieren

Wink
.Zondag hebben we Île de Gorée bezocht en dat was echt wel de moeite! Een heel mooi eiland en wanneer je helemaal tot boven wandelt - ‘le castel' - heb je een prachtig uitzicht over Dakar. Wanneer ik rondliep op het eiland, kreeg ik wel niet echt het gevoel in Senegal te zijn, maar eerder in de Provence ofzo. Maar we hebben er wel van genoten!

Deze week verloopt iets rustiger op stage omdat het ook hier kerstvakantie is. Samen met de leerkracht bereid ik de lessen van januari voor en help ik de directrice met wat administratieve taken. Vanaf volgende week worden de lessen opnieuw gestart en begint er (alweer!) een nieuwe maand.

Naast onze stage gaan Jeroen en ik ons moeder waarschijnlijk meehelpen met een project. Maman doet via haar werk heel veel voor mensen die in armoede leven, mensen die benadeeld worden (o.a. holebi's - iets wat hier in Senegal een zeer delicaat onderwerp is), mensen die leven met aids etc. Maman wil een groot ontbijt voorbereiden voor mensen die in de gevangenis zitten. Het grote probleem hierbij is natuurlijk het budget. We willen het project dan ook voorstellen aan verschillende ambassades - vooral aan de vrouwen van de ambassadeurs vermits ook zij zich bezig houden met sociale projecten. Indien er de mogelijkheid is tot een samenwerking zouden zij misschien een financiële tussenkomst kunnen bieden en kunnen wij het project in de praktijk omzetten. Het idee achter dit project sprak ons beiden echt aan dus we hopen dan ook dat het realiseerbaar is!

In Senegal is er een grote hiphopcultuur aanwezig en het is dé muziek onder de jongeren. Donderdagavond gingen we naar een concert van Lloyd Banks (een lid van G-Unit):). Met ons ticket in de hand vertrokken we richting het concert. Na uren wachten werd er afgeroepen dat hij niet meer kwam wegens te weinig volk! Allemaal waren we aan het balen (dit was nu al de tweede keer :)), maar ondanks alles was het een leuke avond met ons allen! We hebben ook nog maar eens mogen kennismaken met de solidariteit in Senegal - de gsm van iemand van onze groep was gestolen en iedereen heeft ons geholpen om de persoon in kwestie terug te vinden en wonder boven wonder hebben we degsm teruggevonden! Heel leuk om te zien hoe iedereen het hier voor elkaar opneemt...

Vandaag gaan we ons ticket boeken om de boot te nemen naar Ziguinchor (Casamance) en op 6 januari vertrekken we dan voor een reis doorheen de ‘Casamance' en ‘Gambië'. Deels om ons toeristenvisum met drie maanden te verlengen en deels om wat vakantie te nemen. We gaan vooral rondtrekken met de rugzak en zullen enkele stops in grote steden / dorpen / eilanden /... maken. Jeroen, Marijke, Ellen en ikzelf kijken er alvast hard naar uit om de natuur in de trekken, vakantie te hebben en vooral een nieuw stuk van Senegal te ontdekken.

Morgen is het dan oudejaar... De ViaVia biedt een Nieuwjaarsmenu aan dus gaan we daar eerst met z'n allen gaan eten en trekken we daarna Dakar in. Hopelijk wordt het een knallend feest want ook dit zal een unieke ervaring worden!

Une bonne année à tous !!

Bisous,

Riet

Reacties

Reacties

caroline

een prettig eindejaar en een goed 2012. Geniet van je avontuur!

Charlotte

Dag Riet,

Hier ben ik terug!Jouw oudejaar ziet er veelbelovend uit vol nieuwe ervaringen en belevenissen!ik kijk al uit naar jouw relaas hoor.
Ikzelf probeer de ernstig zieken wat soelaas te brengen in de nacht:een luisterend oor,een helpende hand maar vooral 'er zijn' Ik denk dat jij en ik,elk op on ze manier,wat kunnen betekenen voor onze medemens. Daar doen we het toch voor he? Een fijne overgang van oud naar nieuw en groetekes daar aan al hen die je omringen xxx

Je meter

ann Milis

Rietje Een zalige kerst en een gelukkig nieuwjaar daar in Senegal. hopelijk heb je goed kunnen vieren. Het was precies wel een lange nachtmis. Mooie Foto's ik probeer je nog te bellen een van deze dagen. Kusjes en groetjes van hieruit.

Ashley

Rietje!
Ook hier nog eens een gelukkig nieuwjaar gewenst!
Ik ben zo extreem jaloers op uw fijne verhalen hier,
man.. Wat ik er nu wel niet voor zou geven om op het
vliegtuig te springen en achter die boeken weg te zijn!

En jammer van Lloyd Banks zeg! ;) Zo'n bro moeten missen!
Check ook je mailbox maar chickiee !

Andy Vandermeersch

Hallo Riet,

Eerst en vooral mijn beste wensen voor 2012, en ook van iedereen van Vrienden van het Huizeke ! Da's wel speciaal natuurlijk, kerst en nieuw vieren onder een stralende zon ... jaja...
Ik heb in feite ook nog een ander vraagje voor jou. Ik kan me voorstellen dat je nog niet al te veel denkt aan de periode na Senegal, maar ik ga toch ne keer ambetant doen :). Misschien weet je (of je weet het niet) dat Kris vanaf 1/1/2012 halftijds aan het werk is op het centraal secretariaat (voor 2 jaar). dat wil zeggen dat er een halftijdse openstaande betrekking komt voor een begeleider voor de onthaalhuizen, ook voor twee jaar. En aangezien het toffer is om iemand aan te nemen waarvan we weten dat hij/zij goed is, dat hij/zij de werking al kent, enz... hadden we in de eerste plaats aan jou gedacht. Ik weet niet wanneer je juist terug in België bent, maar misschien zie je dat wel zitten, zolang doe ik het nog wel alleen (met de nieuwe stagiaires)... Dus, denk er eens over na (niet te hard) en laat maar iets weten. Als je het echt niet ziet zitten dan zeg je het ook maar, zo kunnen we de vacature ook openstellen voor andere personen.
Voilà, vele groetjes nog, geniet nog van je tijd in Senegal en wie weet tot later !
Andy

Wout Muyldermans

Beste wensen voor 2012 Riet.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!