Riet goes Senegal

Halfweg onderweg ...

Dag iedereen,

Ik heb ondertussen vernomen dat het volop aan het vriezen is in België en dit gepaard met een hoop sneeuw? Met een +/- 25tal graden in de lucht, schrijf ik mijn volgend verhaal

Cool
.

Na mijn twee weken vakantie was het terug even wennen aan het drukke leven van een stad: veel mensen, veel auto's en weinig natuur. Het gemis naar de Casamance was groot ... Daar bovenop had ik nog eens hopen werk voor school met als gevolg? Gehele opsluiting voor een week! Stage lopen, hard werken voor school en mijn verjaardag vieren! Jeroen had koffiekoeken gekocht om dit te vieren, maar ik had (jammer genoeg) geen tijd om er eens stevig in te vliegen.. Gelukkig hebben we dit kunnen inhalen in het weekend en was het een unieke verjaardag hier in Senegal.

Ondertussen is er ook een vriendin toegekomen die vijf maanden in Senegal zal verblijven en was het voor mij heel plezant om na drie maanden een bekend gezicht vanuit België te zien. Het weerzien was dan ook heel aangenaam!

Na hard te hebben gewerkt, kwamen zondag mijn ouders en broer aan om mij een weekje te vergezellen in het hele Senegal gebeuren. Daar had ik nood aan omdat al de indrukken die op je afkomen vaak onbeschrijfelijk zijn en het mij bijgevolg deugd deed om na drie maanden een week met familie door te brengen. Na het bezoek aan Dakar trokken Jeroen, mijn broer en ikzelf naar de zee om onze eerste stappen in het surfen te zetten. Veel geklungel in het water, maar de smaak had ik direct te pakken: surfen wordt onze nieuwe bezigheid in het weekend! Een dag later was het niet zeker of we in Mbour gingen geraken - onze volgende bestemming. Zoals de meesten al hebben vernomen zijn het binnenkort verkiezingen en zijn er de laatste weken veel manifestaties waardoor het soms onveilig is om naar Dakar te gaan of te reizen. Gelukkig hebben we geen problemen ervaren en kwamen we woensdag aan in Saly - Mbour. Daar hebben we drie dagen verbleven in een auberge dat uitgebaat wordt door een Belgische vrouw. Een hele sympathieke dame en mooie locatie dat ons verblijf uitermate aangenaam heeft gemaakt. We hadden besloten om er één dagop uit te trekken en hebben we Sowane, île de coquillage en de haven van Mbour bezocht. Een bewogen rit werd het alleszins: onderweg hebben we vier (!) keer platte band gehad, maar de sfeer zat goed en dat is het belangrijkste. Sowane is een broussedorp dat ik al lang wou bezoeken en waar een vriendin van mijn broer drie maanden heeft gezeten met de bouworde. Dé gelegenheid om eens een kijkje te gaan nemen. Daarna trokken we door naar île de coquillage - een gezellig eiland waar, hoe kan het ook anders, veel schelpen te vinden zijn. Daarnaast hebben we ook het kerkhof bezocht waar zowel de Islam als het Katholicisme door elkaar vloeien. Heel het kerkhof is bedekt met schelpen alsook de graven en je hebt een ongelooflijk mooi uitzicht van op de berg. Na een heerlijke poulet yassa te hebben gegeten bij de vrouw van onze gids, trokken we tegen 17uur naar de haven van Mbour - de tweede grootste vissershaven van Senegal - om het hele spektakel rond de aankomst van de vissers te zien: veel volk, allerlei soorten vissen met bijhorende visgeur, maar zeker de moeite waard! Verder heb ik vooral genoten van het goed gezelschap, het lekker eten, het niks doen en het relaxen aan het zwembad, kortom: een kleine onderdompeling in de westerse cultuur waarbij Afrika eventjes op de achtergrond verdween ...

Nu is het even gedaan met vakantie nemen en kan ik met volle moed en motivatie beginnen aan mijn laatste drie maanden... Binnenkort word ik alweer vergezeld door een aantal vrienden van Dilbeek, waar ik ook echt naar uit kijk. Het zullen nog drie maanden worden waarin werken en vrije tijd elkaar zullen afwisselen!

Weet dat ik jullie allemaal mis en veel groetjes vanuit Senegal!

Bisous

Riet

Ps.: de foto's van mijn vakantie zullen binnenkort ook op mijn blog staan.

Reacties

Reacties

Papke

De verwarming werkt weer, we hebben terug warm water. Het was en is nog altijd bibberen bij een verschil van 40 graden !
Denk ook terug aan een uitstekende week samen ( jembé en de visschotel bij maman als afsluiter ).
Back to work !
Kussies en huggies. Pappie.

Linette

Hey Rietje,

ik hoop dat je mijn verjaardagswensen goed hebt ontvangen! Want 26 januari zijn al de wekkers en alarmen die ik heb minstens 2 keer afgegaan :)

Hopelijk is het kaartje ook toegekomen!

Dikke zoen,

Linette

Charlotte

Altijd fijn om je relaas te lezen!
Ik heb er dan ook (alweer ) van genoten!
Mercikes zenne.
Dikke kus van ons allen x

arnold de bock

weer schitterende fotoreportage en begeleidende tekst ; ondertussen van je papa ook aanvullende gegevens gekregen van hun ontmoeting en verblijf in Senegal met jou; ze waren echt zeer blij van hun kort verblijf, vooral dan met jou die ze flink (in je voordeel!) veranderd vonden ; ze hebben met heel veel genoegen vastgesteld dat je je daar zeer goed hebt aangepast (en vlug!) en hoe enthousiast je bent over je bezigheden daar met de school en de mensen daaromheen; ii denk dat die drie laatste maanden zeer vlug voorbij zullen gaan en ben benieuwd om je weer te zien.
Heel dikke kus en,omhelzing en verder aangenaam verblijf en bezigheid,
je Peter.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!